Možnosti finanční pomoci ke zmírnění následků povodní (živelní pohromy)
I. Možnosti pomoci od zaměstnavatele a odborové organizace
1. Pomoc postiženým z prostředků fondu kulturních a sociálních potřeb
1.1. Formou sociální vypomoci nebo sociální půjčky Organizační složky státu, státní příspěvkové organizace, příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky mohou v souladu s ustanovení § 11 vyhlášky č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, ve znění pozdějších předpisů, k řešení následku povodní použít prostředky tohoto fondu a poskytnout postiženým zaměstnancům, popřípadě jejich nejbližším pozůstalým:
nebo mohou svým zaměstnancům poskytnout
Podmínky pro poskytování sociálních výpomocí a sociálních půjček pro zaměstnavatele-státní podniky upravuje ustanovení § 9 vyhlášky č. 310/1995 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, ve znění pozdějších předpisů, a to:
nebo
1.2. Formou půjčky na bytové účely Organizační složky státu, státní příspěvkové organizace, příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky mohou v souladu s § 6 vyhlášky č. 114/2002 Sb., poskytnout z fondu kulturních a sociálních potřeb svým zaměstnancům (na základě písemné smlouvy) půjčku, a to na: a) pořízení domu nebo bytu do vlastnictví nebo spoluvlastnictví pro vlastní bydlení, na složení členského podílu na družstevní byt pro vlastní bydlení a na provedení změny stavby domu nebo bytu, který zaměstnanec užívá pro vlastní bydlení, b) koupi bytového zařízení, c) nesplacený zůstatek půjčky z fondu na bytové účely poskytnuté předchozím zaměstnavatelem a na nesplacený zůstatek půjčky z fondu na bytové účely manžela (manželky). Zaměstnanci je možno poskytnout i více půjček, ovšem součet zůstatků nesplacených půjček poskytnutých zaměstnanci a nové půjčky nesmí na pořízení domu nebo bytu přesáhnout 100 000 Kč a na koupi bytového zařízení částku 50 000 Kč. Podmínky pro poskytování půjček na bytové účely pro zaměstnavatele-státní podniky upravuje ustanovení § 5 vyhlášky č. 310/1995 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb.
Sociální výpomoci a půjčky z fondu kulturních a sociálních potřeb se poskytují v hotovosti. Daňový režim viz. bo d. 3
1.3. Dar z prostředků fondu kulturních a sociálních potřeb Organizační složky státu, státní příspěvkové organizace, příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky mohou v souladu s ustanovením § 14 odst. 4 vyhlášky č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, ve znění pozdějších předpisů, z prostředků fondu kulturních a sociálních potřeb (kromě zaměstnanců) pomáhat formou daru i jiným fyzickým nebo právnickým osobám. Uvedené ustanovení umožňuje z fondu poskytnout dar jiným fyzickým osobám a jiným příspěvkovým organizacím na území ČR jako pomoc při řešení následků způsobených živelní pohromou, ekologickou nebo průmyslovou havárií, a to za předpokladu, že tyto osoby žijí nebo působí na územích, na kterých byl vyhlášen nouzový stav. Vyhláška č. 310/1995 Sb. má obdobnou úpravu v § 10 odst. 5, který stanoví:, že v mimořádných případech stanovených vládou lze poskytovat dary též jiným fyzickým a právnickým osobám.Daňový režim: Zdaňování darů poskytovaných jiným fyzickým osobám nebo jiným příspěvkovým organizacím se řídí zákonem č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů. Dar fyzické osobě je v souladu s § 19 odst. 2 písm. a) zákona č. 357/1992 Sb., o dani darovací, ve znění pozdějších předpisů, a to do výše 20 000 Kč (nasčítaně za dva roky) osvobozen od daně darovací. Daň darovací se vybere až z té částky, která u nabyvatele daru tuto hodnotu za stanovené období přesáhne. Pokud jde o dary příspěvkovým organizacím, tak v souladu s § 6 odst. 4 písm. d) zákona č. 357/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dary z fondu příspěvkovým organizacím nejsou předmětem daně darovací. “Předmětem daně darovací nejsou dotace, příspěvky a podpory ze státního rozpočtu, z rozpočtu územních samosprávných celků, státních fondů nebo jiných peněžních fondů státu nebo územních samosprávných celků, jakož i z veřejných rozpočtů a jiných peněžních fondů cizího státu. To se netýká peněžních fondů spravovaných podnikatelskými subjekty.”
2. Pomoc postiženým z prostředků sociální fondu (nebo zisku po zdanění)
2.1. Formou sociální vypomoci, sociální půjčky, půjčky na bytové účely Povinnost tvořit sociální fond mají zdravotní pojišťovny, akciová společnost České dráhy, veřejné vysoké školy, veřejné výzkumné instituce. Ostatní zaměstnavatelé, tj. obchodní společnosti, družstva a zaměstnavatelé fyzické osoby, mohou sociální fond či obdobný fond zřizovat dobrovolně. Dobrovolně mohou v souladu s § 5 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, sociální či obdobný fond tvořit také územně samosprávné celky (obce a kraje). Sociální či obdobný fond mohou dobrovolně tvořit také zaměstnavatelé – občanská sdružení, politické strany atd. Ze sociálního fondu (zisku po zdanění), stejně jako z fondu kulturních a sociálních potřeb, může zaměstnavatel poskytnout svým zaměstnancům postiženým povodněmi pomoc formou sociální výpomoci, sociální půjčky a půjčky na bytové účely. Výše sociální výpomoci nebo půjčky a výše půjčky na bytové účely není žádným právním předpisem limitována, záleží pouze na finančních možnostech poskytovatele. Sociální půjčka a půjčka na bytové účely se poskytuje na základě písemné smlouvy.Daňový režim vi z. bod 3.
2.2. Pomoc ze sociálního fondu (zisku po zdanění) formou daru Obchodní společnosti, družstva, podnikatele fyzické osoby, občanská sdružení (odborové organizace, sdružení zaměstnavatelů apod.) mohou ze sociálního fondu, zisku po zdanění či jiných zdrojů (podle typu) poskytnout postiženým povodněmi též peněžní nebo věcný dar. Formou daru lze pomáhat jak fyzickým, tak i právnickým osobám.
Daňový režim daru: a) dar zaměstnanci Dar zaměstnavatele vlastnímu zaměstnanci je považován za příjem a není osvobozen od daně z příjmů fyzických osob. Takže pomoc vlastnímu zaměstnanci doporučujeme poskytovat formou sociální výpomoci nebo sociální půjčky nebo půjčky na bytové účely - viz. bod 2.1 a bod.3. b) jiné fyzické osobě Dar až do výše 20 000 Kč (nasčítaně za dva roky) je od daně darovací osvobozen. Daň darovací se vybere až z té částky, která u nabyvatele daru tuto hodnotu za stanovené období přesáhne - z částky nad 20 000 Kč činí sazba daně 7 %.
3. Daňový režim sociální výpomoci a sociálních půjček a půjček na bytové účely poskytovaných z fondu kulturních a sociálních potřeb a ze sociálního fondu 4. Podpory a příspěvky z prostředků odborové organizace Odborová organizace může pomáhat různými formami, ale zřejmě nejjednodušší, a to jak pro odborovou organizaci, tak i pro příjemce (člena i nečlena odborů), je pomoc formou peněžité podpory nebo příspěvky, tj. formou plnění, které jsou dle ustanovení § 4 odst. 1 písm. k) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů osvobozené od dani z příjmu a odvodu na soc iální i zdravotní pojištění.§ 4 odst. 1 písm k): od daně z příjmu jsou osvobozena: “stipendia ze státního rozpočtu, z rozpočtu kraje, z prostředků vysoké školy nebo veřejné výzkumné instituce, stipendia z prostředků právnické osoby, která vykonává činnost střední školy nebo vyšší odborné školy, anebo obdobná plnění ze zahraničí, podpory a příspěvky z prostředků nadací, nadačních fondů a občanských sdružení včetně obdobných plnění poskytovaných ze zahraničí a nepeněžního plnění, sociální výpomoci poskytované zaměstnavatelem z fondu kulturních a sociálních potřeb nejbližším pozůstalým a sociální výpomoci nejbližším pozůstalým ze sociálního fondu (zisku po zdanění) za obdobných podmínek u zaměstnavatelů, na které se tento předpis nevztahuje, kromě plateb přijatých náhradou za ztrátu příjmu a plateb majících charakter příjmů podle § 6 až 9.”.V souladu s tímto ustanovením je finanční podpora (příspěvek) plynoucí z odborových organizací, a to bez ohledu na výši, osvobozena od daně z příjmů fyzických osob a neodvádí se z ní ani sociální ani zdravotní pojištění. Nesmí však jít o náhradu za ztrátu příjmů uvedené osoby. Finanční podpora má být poskytována jako kompenzace škody na majetku způsobené povodní. Je vhodné výši podpory vázat na rozsah škod (např. škody do 100 000 Kč – podpora 20 000 Kč, škody do 200 000 Kč – podpora 35 000 Kč apod.) nebo i s přihlédnutím k další sociální situaci poškozeného (počet vyživovaných dětí apod.). Podpora se poskytne na základě rozhodnutí příslušného odborového orgánu. Finanční pomoc lze poskytnout i jako dar od odborové organizace, ale je to více komplikované. Při darování je třeba prokázat, že skutečně šlo o dar, čili je potřebná darovací smlouva a dále doklad o finančním transferu a přitom osvobození od daně darovací v tomto případě je pouze do výše 20 000 Kč (ročně). Nad tento limit je dar zdaňován daní darovací – viz výše.
V úvahu též připadá uspořádání veřejné sbírky podle zákona
II. Mimořádná okamžitá pomoc od státu prostřednictvím obcíOsobám, které byly postiženy povodní či jinou živelní pohromou, umožňuje zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, poskytnout mimořádnou okamžitou pomoc . Výše této jednorázové dávky se stanovuje s přihlédnutím k majetkovým poměrům a příjmové situaci osoby nebo společně posuzovaných osob. Může být poskytnuta až do výše patnáctinásobku životního minima jednotlivce, tedy až 46 890 Kč.Na základě individuální potřeby lze poskytnout tuto pomoc také osobě, která nemá s ohledem k příjmům a celkovým sociálním a majetkovým poměrům dostatečné prostředky na pořízení nezbytných základních předmětů dlouhodobé potřeby a na základní vybavení domácnosti. Tato mimořádná pomoc může být poskytnuta až do výše skutečného nákladu s tím, že součet takto poskytnutých dávek nesmí v rámci kalendářního roku překročit desetinásobek životního minima jednotlivce, tj. v současné době do výše 31 260 Kč .Ze systému pomoci v hmotné nouzi lze poskytnout i pomoc lidem, kteří nemají vzhledem k příjmům a celkovým sociálním a majetkovým poměrům dostatečné prostředky na úhradu jednorázového výdaje. Lze tuto možnost využít například na úhradu výdajů spojených s pořizováním nových dokladů, či výdajů na přechodné ubytování při zničení bytu apod. Částka této mimořádné pomoci se stanoví až do výše konkrétního nákladu.O dávky mimořádné okamžité pomoci lze požádat pověřené obecní úřady . Místní příslušnost se řídí místem trvalého pobytu. |