Stáhněte si dokumenty jako zip soubor

TISKNĚTE dokument ve Wordu

Dotazy? Pište na náš e-mail





































TISKNĚTE dokument ve Wordu





































TISKNĚTE dokument ve Wordu





































TISKNĚTE dokument ve Wordu





































TISKNĚTE dokument ve Wordu

Otevřený dopis předsedovi vlády ČR V. Špidlovi

Vážený pane předsedo vlády,

výbor sekce územních finančních orgánů Odborového svazu státních orgánů a organizací a Odborového sdružení zaměstnanců finančních orgánů se obrací na vládu České republiky i na Vás osobně jménem 15 707 zaměstnanců finančních úřadů a finančních ředitelství s výzvou k jednání o postavení daňové správy v rámci struktury státních orgánů, a o neustále se zhoršujících mzdových a dalších pracovních podmínkách našich zaměstnanců.

Podle našeho přesvědčení by jednou z priorit politiky vlády mělo být vytvoření efektivního, účelně organizovaného a přiměřeně nákladného daňového systému a systému správy daní, který budou zajišťovat odborně vysoce kvalifikovaní a odpovídajícím způsobem odměňovaní daňoví úředníci. Současný stav a dosud známé představy o budoucích záměrech vlády v této oblasti však ukazují, že tímto směrem vládní politika nesměřuje, a že budoucnost výběru daní i osudy daňových úředníků jsou jí do značné míry lhostejné.

Ministerstvem financí připravovaný zákon o daňové správě chystá organizační změny,podle kterých se mají ze 129 v současnosti plně fungujících finančních úřadů stát detašované polokompetentní pobočky a má se vytvořit další finanční ředitelství, což podle našich znalostí a zkušeností povede k vytváření zbytečné administrativy a komplikování vztahů uvnitř daňové správy v době, kdy stát reformou veřejných financí škrtá finanční prostředky na zcela nezbytné účely. To zákonitě povede především k existenční nejistotě, která způsobí i těžko nahraditelné odchody kvalifikovaných zaměstnanců správy daní, které stát zejména v současném období nezbytně potřebuje.

Nechceme stát pasivně stranou důležitých společenských změn a procesů. Po léta marně upozorňujeme na málo efektivní daňové zákony, které jen ve velmi omezené míře umožňují postihovat velké daňové úniky a spíše obtěžují řádné poplatníky a plátce daní. Chceme přispět k vytvoření nezbytných podmínek, které umožní zajistit efektivní výběr daní, ke zdokonalení příslušných předpisů, včetně daňového řádu, aby se stát dokázal vypořádat s šedou ekonomikou, kde především unikají zdroje příjmů státního rozpočtu.

Nesouhlasíme, aby chybějící zdroje měli zaplatit jediní řádní poplatníci, u kterých dokáže stát vyměřit jejich daňové povinnosti na haléře, jimiž jsou zaměstnanci v pracovněprávních vztazích, a ostatní, aby i nadále měli široký prostor, jak daňové povinnosti uniknout.

Stát vytvořil vysoce nadstandardní pracovní, mzdové a sociální podmínky poslancům, senátorům, soudcům, vojákům z povolání, policistům i některým dalším skupinám zaměstnanců, daňové úředníky však dlouhodobě opomíjí. Zabezpečování výběru daní je bezpochyby jednou ze základních funkcí státu, je taktéž neméně zodpovědnou a náročnou činností, vyžadující vysokou odbornou kvalifikaci, osobní charakterové vlastnosti a mnohdy velkou osobní statečnost daňových úředníků (jen v letech 2000-2002 bylo zaznamenáno 26 případů fyzického a 300 případů verbálního napadení pracovníků ÚFO). Přesto jsou za svoji práci odměňováni na velmi průměrné úrovni ostatních neprivilegovaných prací ve veřejné správě, které nedosahují významu ani rizikovosti práce zaměstnanců územních finančních orgánů.

Jsme přesvědčeni, že současný průměrný plat 528 Euro hrubého, českého berního úředníka, bude po začlenění naší země do Evropské unie ve světle uvedených skutečností ostudou českého státu. Průměrný plat zaměstnance ÚFO je 16 803,-Kč, při čemž jsou řadoví pracovníci většinou zařazeni v 8. tarifní třídě, kde je průměrný plat cca 15 000 Kč bez možnosti si přivydělat jinou formou. U daňových úředníků došlo od roku 1993 k 60 % propadu nárůstu průměrného platu vůči nárůstu průměrného platu v národním hospodářství. Je zahanbující, že mnozí zaměstnanci územních finančních orgánů musí k slušnému životu pobírat sociální dávky.

Je ostuda, že český stát nezajistil, aby berní úředníci byli ze zákona pojištěni na rizika škod jim způsobených na jejich majetku v souvislosti s jejich zaměstnáním. Je nespravedlivé, že rizikovost práce daňového úředníka není dostatečně ohodnocena, a je ostudou i této vlády, že dosud nebyl splněn slib učiněný veřejně v lednu roku 2002 bývalým ministrem financí, panem Jiřím Rusnokem, poskytnout 200-250 mil. Kč navíc na rizikové příplatky.

Nemůžeme přijmout stav, kdy vláda vytváří nespravedlivý a neproporcionální systém odměňování ve veřejné správě a službách, kdy za stejnou či srovnatelnou činnost jsou zaměstnanci různých organizací odměňováni naprosto rozdílně (dodnes přes mnoho slibů nejsou odstraněny mzdové rozdíly mezi zaměstnanci územních finančních orgánů a celníky). Nesouhlasíme s vládním rozhodnutím ze dne 6.8. 2003 o realizaci zavedení 16ti třídního systému bez potřebného finančního krytí, které spolu s výrazným krácením poloviny 13. a 14. platu způsobí, že se v roce 2004 těmto zaměstnancům sníží nominální roční výdělek oproti roku 2003 (přitom ani dnes není dořešeno finanční krytí mzdových prostředků pro územní finanční orgány na rok 2003).

Je zřejmé, že vláda místo promyšlené politiky v této oblasti improvizuje. Co jiného si lze myslet o služebním zákonu, kde vláda nejprve oddálila účinnost tohoto zákona, a nyní chystá podstatnou redukci rozsahu v něm obsažených mzdových výhod. Zvýšené povinnosti a omezení uložené státním zaměstnancům tímto zákonem tak budou jen ve velmi omezeném rozsahu kompenzovány.V navrhované novele tohoto zákona jsou dokonce činnosti spjaté s prací pracovníků ÚFO vyňaty a tito pracovníci by nebyli státními zaměstnanci. Poctivé a spravedlivé by za těchto okolností bylo, aby takový služební zákon nevešel v účinnost vůbec.

Vážený pane předsedo vlády, tímto otevřeným dopisem poukazujeme na některé hlavní problémy, o kterých chceme vést s vládou vážný dialog poté, kdy jednání na nižších úrovních nevedou k žádoucímu výsledku. Své požadavky jsme formulovali formou petice, kterou Vám doručíme po stažení podpisových archů z pracovišť ÚFO, nejpozději do pátku 5.9.2003. Jsme přesvědčeni, že vláda potřebuje naši odpovědnou práci i pomoc v této nejednoduché době právě tak naléhavě, jako i my potřebujeme odpovědnou práci i pomoc naší vlády. Jsme připraveni být konstruktivním partnerem pro jednání, které bude vedeno upřímnou snahou o řešení současných problémů. Pokud však s námi nebude vážně a seriózně jednáno, neomezíme se pouze na využité možností, které dává petice, ale jsme odhodláni využít všech legálních prostředků včetně stávky a podávání stížností k Ústavnímu soudu a orgánům EU.


Naše požadavky pro jednání jsou:

  1. Zachovat 13. a 14.plat minimálně ve výši roku 2003.
  2. Zahájit práce na samostatné legislativní úpravě postavení, služebních a mzdových podmínek zaměstnanců územních finančních orgánů.
  3. Přehodnotit zatřídění činnosti zaměstnanců územních finančních orgánů v katalogu prací tak, aby odpovídalo skutečnému významu správy daní, aby různé skupiny zaměstnanců v systému odměňování dostávaly za stejné či srovnatelné druhy činností stejné či srovnatelné mzdy a aby nedocházelo k tomu, že by zaměstnanci územních finančních orgánů museli pobírat dávky státní sociální podpory v takovém rozsahu, jako je tomu nyní.
  4. Dosáhnout takového stavu odměňování zaměstnanců územních finančních orgánů, aby poměr průměru jejich platu vůči průměru v národním hospodářství byl nejméně 50 % nad celorepublikovým průměrem.
  5. Vytvořit racionální postup tvorby zákonů, které by efektivně postihovaly daňové úniky, včetně vytvoření skutečně efektivních podmínek pro uplatnění návrhů odborů a územních finančních orgánů.
  6. Neodkladně zajistit pojištění zaměstnanců, které bude platit stát za zaměstnance územních finančních orgánů za rizika plynoucí z jejich činnosti.

S pozdravem



V Praze dne 26.8. 2003

Ing. Zdeněk Tomášek, v. r.
předseda výboru sekce územních finančních orgánů
Odborový svaz státních orgánů a organizací

Josef Brázda, v. r.
předseda odborového sdružení zaměstnanců finančních orgánů
Asociace samostatných odborů